UX, czyli User Experience, to obszar bazujący przede wszystkim na doświadczeniu użytkowników, którzy korzystali z danego produktu, narzędzia czy aplikacji. My, jako użytkownicy testujemy nowe rozwiązania i zawsze wyrabiamy sobie o nich pewne zdanie. Albo coś się nam podoba albo nie. Często też wiemy, co chcielibyśmy zmienić, aby korzystanie z jakiegoś produktu było dla nas przyjemniejsze, wygodniejsze, po prostu lepsze. Właśnie w oparciu o analizy reakcji użytkowników i ich oczekiwania dostosowuje się odpowiednio nowe technologie i produkty. Ich doświadczenia wskazują nową drogę prowadzącą do lepszych, bardziej użytecznych rozwiązań, interakcji z zadowolonym użytkownikiem. Ma to odzwierciedlenie między innymi w projektowaniu stron www.
W skrócie – najważniejszy jest użytkownik, potencjalny klient i każda zmiana to pokłon w jego stronę. Tworząc strony internetowe musimy pamiętać o tym, aby były przyjazne, przejrzyste, czytelne dla użytkowników, aby mogli bez problemu się po niej poruszać, by znaleźć to, co ich interesuje. Istotna jest struktura strony – podstrony dedykowane konkretnym tematom, produktom w przypadku sklepów internetowych.
Nie bez znaczenia jest kolorystyka strony, wielkość czcionki oraz odpowiednia grafika. Warto zawsze zaznaczyć te komunikaty, na których zależy nam najbardziej, jak również różnego rodzaju buttony „kup teraz”, „zamów”, „zadaj pytanie”, „dodaj do koszyka”, „przejdź dalej”, „dowiedz się więcej”. Dzięki temu użytkownik wie, jak poruszać się na stronie, gdzie klikać, aby uzyskać więcej informacji, jak dokonać zakupu.
Często jest tak, że im prostsze strony w swojej konstrukcji, tym lepiej. Użytkownicy nie lubią wyskakujących okienek i właśnie po zebraniu opinii na ten temat odchodzi się od tego typu zabiegów. Z dużym entuzjazmem spotkały się strony w typie one page.
Warto się zawsze zastanowić co chcemy poprzez stronę pokazać, na czym najbardziej nam zależy, zaś później pomyśleć o przedstawieniu tego w najlepszy sposób mając na uwadze potrzeby i oczekiwania użytkownika.