Marketingowe znaczenie domeny internetowej

Domena internetowa to nic innego jak adres www, pod którym wyświetla się strona internetowa. Podobnie jak adresy korespondencyjne czy adresy siedzib firmowych, również adres domeny jest jedyny i niepowtarzalny, a przy tym pozwala trafić w określone miejsce, czyli w tym przypadku do określonej witryny www.

Domena internetowa pozostaje nie bez wpływu na kwestie takie jak marketing danej firmy czy danego sklepu online. Związane jest to z kilkoma kwestiami.

Adres domeny staje się elementem identyfikacji firmy

Domena internetowa, czyli adres pod którym można znaleźć stronę firmową czy sklep www sprawia, że klienci zapamiętują ją i jednoznacznie kojarzą z daną firmą, staje się więc ona elementem identyfikacji i budowania wizerunku marki. Często zdarza się, że w nazwie domeny jest nazwa firmy, co dodatkowo wzmacnia tę korelację. Jednocześnie należy pamiętać, że domeny nie wykupuje się na stałe, w zasadzie jest to bardziej rodzaj dzierżawy, najczęściej przewidzianej na rok. Dlatego należy pamiętać o jej przedłużaniu, w innym przypadku trafi ona znów do puli domen ogólnodostępnych i może zostać wykupiona przez konkurencję lub przez firmę podszywającą się pod pierwszego właściciela domeny.

Domena pozwala określić czym zajmuje się firma

Często adres www domeny jest związany z profilem działalności firmy, dzięki temu klient, który ma po raz pierwszy kontakt z firmą może określić czym się ona zajmuje. Warto przy tym dodać, że domeny popularne i wprost kojarzące się z daną działalnością gospodarczą są bardzo często wykupowane nawet jeśli firma nie ma zamiaru z nich korzystać, robi się to wyłącznie po to, by ktoś inny nie miał dostępu do podobnej domeny jak nasza. Warto jednocześnie dodać, że firmy działające wyłącznie na terenie Polski sięgają po domeny zakończone na .pl, natomiast te o aspiracjach międzynarodowych po domeny z końcówkami .com lub .eu. Planując tworzenie strony internetowej warto zatem sprawdzić na wstępie dostępność domen, można to zrobić tutaj – wer.pl/domena-internetowa.

Domena a marketing internetowy

Warto przy tym zaznaczyć, że domena, jej budowa oraz przeszłość mają znaczenie dla prowadzonych działań online marketingu, np. jeśli domena została wcześniej uznana za szkodliwą lub spamerską to jej pozycjonowanie będzie niemożliwe, bo Google nigdy nie dopuści jej na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania. Dlatego planując działania SEO dla strony www, warto przed zakupem domeny sprawdzić jej przeszłość, co może wykonać dla nas firma zajmująca się pozycjonowaniem.