Jak dobrze zaprojektować stronę internetową?

Żyjemy w czasach, w których internet jest naszą codziennością — narzędziem pracy, rozrywki i edukacji. Gdy rozpoczynamy nową działalność na rynku, internet staje się dla nas potężnym narzędziem ułatwiającym sprzedaż i budowanie świadomości naszej marki. Jednocześnie umiejętne kierowanie formy przekazu do naszych odbiorców może stanowić wyzwanie. Poniżej kilka wskazówek na to, jak dobrze zaprojektować stronę internetową.

Zasada nr 1 – Diabeł tkwi w prostocie

Gdy odbiorca pojawia się na Twojej stronie internetowej, oznacza to, że już jest zainteresowany Twoim produktem. Ułatw mu odnalezienie informacji, których szuka oraz poruszanie się po stronie. Punktem wyjścia jest funkcjonalne menu. Nie zakładaj, że im więcej kategorii tym łatwiej Twój klient trafi tam, gdzie chce. Menu powinno być przede wszystkim czytelne i łatwe do zlokalizowania.

Sposób, w jaki jest skonstruowana strona, będzie zależał od Twojej działalności — w przypadku biznesu oferującego jedną usługę, “one page site” może być bardziej atrakcyjną opcją, w przypadku dużego sklepu internetowego lepszym wyborem będzie strona z podstronami. W każdym przypadku spróbuj wczuć się w rolę Twojego klienta i zaprojektuj intuicyjne przyciski ułatwiające poruszanie się po stronie, tak aby korzystanie z niej było optymalne. Nie każ swojemu klientowi za dużo klikać — pamiętaj, odbiorca w internecie jest niecierpliwy! Im bardziej skomplikowana będzie Twoja strona, tym większe prawdopodobieństwo, że szybciej się znudzi i ją opuści!

Zasada nr 2 – Stwórz stronę, która jest responsywna

Dziś strony internetowe muszą łatwo dostosowywać się do postępu czasu. I to dosłownie. W dobie tak wielu urządzeń elektronicznych musimy zadbać, aby treści na naszej stronie dostosowywały się do wielkości każdego wyświetlacza — od komputera, poprzez tablety po telefony komórkowe. W myśl zasady “mobile first” stronę zaczynamy projektować od urządzeń mobilnych, tak aby zapewnić jej przede wszystkim funkcjonalność. Dzięki temu będziemy też pewni, że będzie kompatybilna ze starszymi urządzeniami.

Zasada nr 3 – Zadbaj o pozycjonowanie

Poprawna, niepowtarzalna i ciekawa treść to klucz do dobrego pozycjonowania Twojej strony. Nie kopiuj tekstów z innych witryn. Ważne, żeby treści, które się na niej pojawią (np., notatka o Tobie lub Twojej firmie, opisy produktów i usług) były zwięzłe i oryginalne. O wysokiej pozycji w wyszukiwarce będzie też decydować nazwa Twojej domeny — musi być prosta, krótka i łatwo zapadać w pamięć. Unikajmy też używania w nazwie domeny polskich znaków. Nie są one odczytywane przez przeglądarkę, mogą też stanowić problem, jeśli zdecydujesz się rozszerzyć swoją działalność poza granicę Polski. Nie zapomnij o stosowaniu słów kluczowych, które ułatwią użytkownikowi odnalezienie Twojej strony w wyszukiwarce. Aby poprawnie je zaplanować, można skorzystać z narzędzia planer słów Google.

Zasada nr 4 – Pamiętaj o swoim odbiorcy

Wydaje się to oczywiste, ale tworząc swoją stronę internetową, weź pod uwagę, do kogo ją kierujesz, a nie tylko własne gusta. Innych form przekazu będziemy używać, kierując stronę do młodych matek, innych do działających na giełdzie maklerów, a jeszcze innych do degustatorów drogich win. W myśl tej zasady dobierz odpowiednią szatę graficzną, język komunikacji i kolorystykę. W każdym przypadku zadbaj, aby wszystkie obrazy na stronie były dobrej jakości.

Zasada nr 5 – Regularnie aktualizuj swoją stronę

Pamiętaj, że Twoja strona internetowa będzie dla Twojego klienta punktem odniesienia i pierwszym miejscem, w którym będzie szukać informacji o Twoich produktach i usługach. Muszą się na niej więc znajdować aktualne informacje. Ponadto postęp technologiczny i szybko zmieniające się trendy, mogą skutkować tym, że nasza strona internetowa szybko może stać się przestarzała. Zadbaj więc aby regularnie ją aktualizować.  

Podsumowanie

Twoja strona internetowa będzie Twoją wizytówką. Zadbaj więc o jej profesjonalny projekt. Pamiętaj, że liczy się nie tylko wygląd, ale i funkcjonalność, a prezentowanie na niej treści muszą być oryginalne, dobrej jakości i dostosowane do odbiorcy.